122

396
103
83
Publiczne serwery głosowe Sygnatury Jaka jest twoja historia? Generator buildów Luna Atra Pobierz Klienta Gry Wymagania sprzętowe GW2
{https://account.arena.net/register?alt=gw2} Sygnatury Oferta Domen Publiczne serwery głosowe

Combo! Działanie i rodzaje kombinacji umiejętności

kombosy, nagłówek

Guild Wars 2 zaskoczyło rynek gier MMO mnóstwem rewolucyjnych i rewelacyjnych rozwiązań, ciekawą walką, dynamicznymi zdarzeniami; nawet jeśli gdzieś już to było, to autorzy GW2 dodali coś, co skierowało wszystkie światła na nich.

Jednak czy gracze MMO znają już wszystko w takiej lub innej formie?

W grze przedstawiony graczom został system kombinacji umiejętności (Combo), który pozwala nawet nieznającym się wzajemnie graczom, którzy przypadkiem natknęli się na tego samego bossa wzmocnić swoje siły i zacząć współpracować, nawet mimowolnie. System kombinacji to również bardzo ważny aspekt taktyczny zgranych drużyn podbijających zarówno PvE czy WvW/PvP.

Na czym więc polega ten system? Jest to po prostu interakcja umiejętności o specyficznych właściwościach, a zgranie tych umiejętności tworzy dodatkowy efekt wspomagający walkę.

Aby efekt kombinacji zaistniał umiejętności muszą posiadać pewne "właściwości": jedna z umiejętności musi tworzyć pole kombinacji (Combo Field), druga zaś zakończenie kombinacji (Combo Finisher). Każda umiejętność, która może w takiej "współpracy" uczestniczyć posiada w swoim opisie odpowiednią informację:

  • Combo Field: [Rodzaj]
  • Combo Finisher: [Rodzaj]

Zasada jest zawsze taka sama: najpierw musi powstać Combo Field (czyli obszar o konkretnych właściwościach oznaczony na ziemi białymi ramkami lub okręgiem), następnie w nim musi pojawić się Combo Finisher. "Pojawić się", czyli nie trzeba stać bezpośrednio w polu kombinacji podczas aktywacji Finishera. Wystarczy, że w którymkolwiek momencie od momentu aktywacji do zakończenia/trafienia zetknie się z polem kombinacji.

Największy potencjał podczas tworzenia efektów kombinacji ma grupa graczy z różnymi profesjami, ponieważ każdy posiada różnorodne umiejętności rozpoczynające i kończące kombinacje, jednak jeden gracz też jest w stanie sam stworzyć Combo.

Combo Field (nazywany również inicjatorem) jest to obszar stworzony za pomocą umiejętności, ma on z góry określony element (rodzaj). Tymi elementami są:

  • Ciemność (Dark)
  • Eter (Ethereal)
  • Ogień (Fire)
  • Lód (Ice)
  • Światło (Light)
  • Błyskawica (Lightning)
  • Trucizna (Poison)
  • Dym (Smoke)
  • Woda (Water)

combo heart

Rodzaj obszaru określa jakie właściwości będzie miał Finisher, który się z nim zetknie. Przykładowo obszar wody pozwoli odpowiednim umiejętnościom na stworzenie efektu leczenia lub regeneracji.

Combo Finisher jest to umiejętność, która powoduje ruch gracza (na przykład skok do celu) lub przedmiotu (na przykład strzały z łuku) i w zetknięciu z inicjatorem tworzy dodatkowy efekt. Na przykład użycie Cyclone Axe wojownika obok obszaru ognia spowoduje wystrzelenie ognistych pocisków.

Są cztery rodzaje Finisherów:

  • Blast (Wybuch)
  • Leap (Skok)
  • Projectile (Pocisk)
  • Whirl (Wir)

Za każdym razem przy stworzeniu efektu kombinacji gracz zostaje o tym informowany przez wyświetlające się na ekranie serce z opisem efektu.

Efekty kombinacji

Nie zagłębiając się na razie w szczegóły profesji przedstawię tabelę z efektami kombinacji powstałymi na skutek połączenia różnych obszarów z różnymi zakończeniami.

Jak widać opcji jest mnóstwo i na początku ciężko to wszystko spamiętać, a tym gorzej użyć, gdy nie zawsze widać jaki rodzaj obszaru gracz ma pod nogami (szczególnie, gdy zasłania go wielka stopa jakiegoś cyklopa-olbrzyma), jednak po pewnym czasie okazuje się to być stosunkowo proste i wręcz intuicyjne.

Na początku warto zapamiętać kilka prostych zasad:

  • Umiejętności z Finisherem Blast zawsze tworzą efekt obszarowy, na przykład przywołanie baneru wojownika w pole wody uleczy wszystkich stojących w pobliżu.
  • Umiejętności z Finisherem Whirl zawsze strzelają pocikami dookoła (z przyjaznymi efektami w graczy, z negatywnymi - w przeciwników).
  • Podczas używania Finishera Projectile wystrzeliwującego więcej niż jeden pocisk należy mieć na uwadze, że wszystkie wystrzelone pociski będą miały efekt kombinacji, jednak każdy z nich tylko 20% szans na powodzenie użycia tego efektu (tak na wrogu jak i graczach).
  • Wyjątkiem tutaj jest Vulnerability i Confusion, które mają 20% szans na zaaplikowanie efektu tak dla wielopociskowych umiejętności, jak i tych z jednym pociskiem.

Ciekawostką jest możliwość stworzenia Comba przez użycie Finishera wroga w połączeniu z Combo Fieldem gracza. Na przykład pociski wroga przelatujące przez zasłonę dymną mają dużą szansę nie trafić (nie można mylić tego z Blindness).

Profesje i ich możliwości

Każda profesja ma możliwość stworzenia Combo Field, jedne więcej, drugie mniej, na jeden lub kilka sposobów.

Jak widać w powyższej tabeli najgorzej prezentuje się Wojownik, który ma możliwość stworzenia tylko jednego rodzaju pola przy pomocy jednej umiejętności (Długi Łuk). Ciekawym faktem jest też Lightning Field, który w tym momencie może stworzyć jedynie Elementalista.

Największą ilością umiejętności do stworzenia obszarów do kombinacji dysponuje Guardian (12) - jednak może stworzyć tylko dwa rodzaje Fieldów - oraz Elementalista (10), natomiast największą pulę rodzajów Combo Fieldów ma Inżynier (6) i Ranger (5).

Powyższa tabela przedstawia jakie każda z profesji może stworzyć Finishery oraz iloma umiejętnościami do ich tworzenia dana profesja dysponuje.

Wojownik potrafi stworzyć tylko jeden obszar kombinacji, ale w ilości Finisherów jakie posiada (35) jest poza konkurencją. To właśnie Wojownik razem ze Złodziejem mają największe możliwości tworzenia kombinacji, ale tylko Złodziej ze wszystkich profesji ma dostęp do wszystkich czterech rodzajów Finisherów (korzystając z dwóch sztyletów).

Jednak nie tylko profesje mają coś do pokazania. Wybierając postać z rasą Charr mamy dostęp do kolejnego Finishera z umiejętności Hidden Pistol, a przy wyborze Asury możemy użyć Radiation Field do stworzenia obszaru trucizny. Radiation Field można także wywołać za pomocą runy Rune of the Rata Sum i jest to w tym momencie jedyne ulepszenie dające możliwość stworzenia Combo Fielda.

Podsumowanie

Tak jak wspominałem na początku, tak teraz, gdy temat kombinacji jest jaśniejszy, zwrócę uwagę, że Comba są bardzo ważne dla zgranej drużyny, która umiejętnie je wykorzystując może znacząco wzmocnić swoje siły, ale mogą również zmienić bieg walki nawet w przypadku losowej grupy ludzi starającej się pobić Championa pod warunkiem, że gracze będą zwracać uwagę na to, co dzieje się pod ich nogami.

Oczywistym jest, że aby spamiętać wszystkie kombinacje trzeba trochę posiedzieć. Plus jest jednak taki, że nie jest to konieczne, wystarczy wiedzieć na początku od czego powstanie Combo z leczeniem, od czego usuniemy kondycje sobie lub też pobliskim graczom, a resztę z czasem będzie się kojarzyć.

Tym czasem polecam francuskie (na szczęście przetłumaczone) narzędzie do Combosów: mastodonte.fr/outils/tool-combo#en.

Czokalapik