122

396
103
83
Publiczne serwery głosowe Sygnatury Jaka jest twoja historia? Generator buildów Luna Atra Pobierz Klienta Gry Wymagania sprzętowe GW2
{https://account.arena.net/register?alt=gw2} Sygnatury Oferta Domen Publiczne serwery głosowe

Legenda i Dziedzictwo - Nornowie w Guild Wars 2

Tłumaczenie artykułu Legend and Legacy – The Norn in Guild Wars 2 opublikowanego 22 lutego 2011 na blogu ArenaNet przez Davida Wilsona i charakteryzującego rasę nornów w Guild Wars 2.

Nornowie - nagłówek

Nazywam się David Wilson. W zespole projektowym Guild Wars 2 pełnię funkcję redaktora i pisarza. Wywieramy duży nacisk na pobudzanie Tyrii do życia i staramy się sprawić, żebyś czuł się jak w miejscu, gdzie naprawdę żyją ludzie. Każda z ras w Tyrii pełni zasadniczą rolę, więc szczególną troskę przykładamy do tego, aby każda z nich nie odstawała od opracowanego dla niej schematu, przy pozostawieniu jej "żywej" i unikalnej. Wydaje się, że ze wszystkich ras najłatwiej jest to zastosować do nornów, jednakże podobnie jak u innych, ich kultura kształtowała się przez lata.

Minęło dwieście pięćdziesiąt lat od czasów Guild Wars: Eye of the North i mimo że nornowie wcale nie stracili tak dużo jak ludzie, mieli wiele własnych utrapień. Sto pięćdziesiąt lat temu Jormag, Starożytny Smok Lodu, wygnał nornów z ich ziem.

Wielcy bohaterowie tej rasy podjęli próbę zabicia Jormaga, ale żadnemu się to nie udało. Nornowie zapewne walczyliby do ostatniego wojownika, ale Duchy Dziczy poradziły im udać się na południe, do Północnych Dreszczogór. Właśnie tam wielki bohater Asgeir wzniósł wielkie domostwo Hoelbrak, umieszczając pośrodku kieł Jormaga. Tak o to Hoelbrak stało się równocześnie wytchnieniem od wroga i przypomnieniem o nim.


Miejsce nazywane domem

Hoelbrak to największe łowieckie domostwo pośrodku bezładnego obozowiska, które narastało przez lata. W każdym zakątku osady toczy się normalne życie. Teraz, będąc pod rządami Knuta Whitebeara, wnuka Asgeira, Hoelbrak jest najbezpieczniejszym miejscem w okolicy, gdzie można przygotować się do polowania, spotkać się ze znajomymi lub po prostu się napić i podyskutować. Stało się ośrodkiem życia nornów i ich przyjaciół.


Kiedy inni podchodzą zagadnąć

Po udaniu się na południe, nornowie byli zmuszeni poznać inne rasy znacznie bliżej.

  • Szanują charrów za ich siłę i waleczność.
  • Tolerują ludzi, mimo że mogą być słabi i miękcy.
  • Moc asur świadczy o tym, ze nie zawsze wielkość wyraża siłę.
  • Sylvari to nadal wielka zagadka; są bystre i ciekawskie, ale czasami ich zachowanie nie ma sensu.

Poznanie ich potencjalnych sojuszników stało się konieczne, wraz z nowymi pojawiającymi się problemami. Mimo ich niezależności i samodzielności, czasem potrafią zrozumieć korzyści płynące ze wspólnej pracy.


Siła ponad wszystko

Dlaczego nornowie współpracują z innymi? Dlatego, że nauczyli się, że niektóre z potworów są za potężne by stawiać im czoła w pojedynkę i czasami nie ma czasu by stać się silniejszym przed bitwą. Nornowie są dumni, ale nie głupi. Nie pójdą za przywódcą, ale za bohaterem. Jednak czasem nawet bohater może potrzebować pomocy.

Asgeirowi, jednemu z największych bohaterów w historii, udało się wybić Jormagowi jeden z zębów, lecz nawet on nie był na tyle potężny by pokonać smoka. Zatem nornowie stają się tak bardzo silni, jak tylko mogą i otaczają się innymi, którzy są tak samo silni lub silniejsi. Siła wymaga szacunku, a słabość jest bezużyteczna.


Moc ma swoją cenę

Zdobycie siły może mieć wysoką cenę. Są pewni nornowie, którzy w pogoni za siłą odrzucili Duchy Dziczy i przeszli na stronę Jormaga. Wierzą, że Jormag to najwyższy i najmocniejszy drapieżnik, dlatego właśnie powinno się oddawać mu cześć. Przywołują legendę Svanira, przeklętego Norna-niedźwiedzia i "dar" jaki otrzymał od smoka.

Nazywają siebie Synami Svanira na jego cześć i próbują posiąść zdolności, jakie on posiadał. Usprawnienia, jakie otrzymują, czynią ich bardziej agresywnymi i bardziej niebezpiecznymi. Jednak bycie członkiem Synów Svanir wcale od razu nie oznacza, że ktoś jest zły. Wiele nornów jest tolerancyjnych dla innych światopoglądów, więc Syn Svarira jest akceptowany, dopóki nie stanie się niebezpieczny.


Dzicz i Natura

Ścieżka do prawdziwej mocy opiera się na wolności, a nie na wymianie jak Synowie Svanira zwykli uważać. Duchy Dziczy zawsze były w pobliżu, by pomagać nornom. Mimo że rzadko zwracają się bezpośrednio, zawsze chcą pomóc. Jeżeli nie otrzyma się odpowiedzi, to znaczy, że nie była ona potrzebna. Nikt nie chce stać się silniejszy, polegając na innych; to przeciwności losu i trudne wyzwania hartują myśliwego.

Syn Svanir

Jak powstają legendy

Sama siła jednak nie wystarcza. Najsilniejsza osoba, nieważne jakiej rasy, zostanie z czasem zapomniana, jeśli nie dokona wielkich czynów. Trwająca legenda wymaga chwalebnych czynów, potężnego męstwa i prawdziwego heroizmu. Jednak nawet to nie wystarczy, jeśli nikt o tym nie usłyszy. Nornowie zwykli bardzo często mówić o swoich czynach, podkreślając nawet najzwyklejsze dokonania. Zaledwie kilku może mieć pewność, że zostanie zapamiętanych po śmierci. Najważniejszą rzeczą jest to, aby zostali zapamiętani. Tak długo jak ktoś będzie opowiadał legendę, oni będą nieśmiertelni.


Waga dziedzictwa

Może się wydawać, ze nornowie mają obsesję na punkcie siły i ich obecnego statusu, ale to naprawdę nic w porównaniu do przywiązywania wagi do dziedzictwa, jakie po sobie zostawią - przypominać sobie tych co żyli przed tobą i próbować żyć tak jak oni lub nawet lepiej, starać się dokonać większych czynów niż oni, byleby zostać zapamiętanym. Chcą być szanowani i chcą, żeby ich dziedzictwo było także szanowane. Lubią się przechwalać i wywoływać burdy. Chcą żyć póki, ich całe życie nie zapadnie mocno w pamięciach innych, bo wierzą, że właśnie tak się stanie. Chcą zostać największą legendą, aby zainspirować tym podążających za nimi.

Podobnie, my otrzymaliśmy dziedzictwo nornów z Guild Wars i próbowaliśmy dobrze zachować elementy, które sprawiały, że łatwo zostawali w pamięci. Tworząc nowe legendy, mamy nadzieję pozostawić równie wielkie dziedzictwo po Guild Wars 2, jakie postawiliśmy po Guild Wars. Osobiście nie mogę się doczekać, by zobaczyć jak się te legendy potoczą.

Może kiedyś spotkam Cię na burdzie.

Most Nornów
Tłumaczenie - Rvik