122

396
103
83
Publiczne serwery głosowe Sygnatury Jaka jest twoja historia? Generator buildów Luna Atra Pobierz Klienta Gry Wymagania sprzętowe GW2
{https://account.arena.net/register?alt=gw2} Sygnatury Oferta Domen Publiczne serwery głosowe

Planeta Grawli

Tłumaczenie artykułu Planet of the Grawl autorstwa Jeffa Grubba opublikowanego na blogu ArenaNet 14. październka 2011

Grawle w Guild Wars 2 - nagłówek

Ze wszystkich ras Tyrii, małpokształtni Grawle są tą najbardziej niedocenianą. Mimo, że są rasą dwunożnych, owłosionych małp, Grawle umieją mówić oraz używać narzędzi i broni. Zdobyli oni nawet w pewnym stopniu umiejętność wytwarzania ubrań, ale nadal brakuje im większości osiągnięć zaawansowanego społeczeństwa. Zakładają swoje domy w jaskiniach na granicy cywilizacji i są uważani przez lepiej rozwinięte kultury za gorszą rasę najeźdźców i łupieżców. Chociaż wielu Grawli faktycznie ucieka się do napadania na innych, to wielu po prostu chce być pozostawionych w spokoju.

Grawl wojownik

Biologia i Społeczeństwo

"Jesteśmy potulni, jesteśmy skromni. Obserwujemy i czekamy, aż inni się potkną"

tradycyjne powiedzenie Grawli.

Grawle są humanoidalnymi stworzeniami podobnymi do małp. Są trochę więksi niż typowy człowiek, a ich ciało pokrywa długa sierść w różnych odcieniach szarości. Ponieważ ich twarze i postura zdecydowanie przypomina małpy, badacze Charrów teoretyzowali, że Grawle mogą być poprzednim stadium rozwoju ludzi lub ludzie są Grawlami, które zostały "ulepszone" przez ich bogów.

Z drugiej strony ludzcy naukowcy wskazują na masywne karki i ramiona Grawli oraz fakt, że poruszają się one na palcach. Obie te cechy są charakterystyczne dla Charrów, co wskazuje na ich bliskie pokrewieństwo. W przeciwieństwie jednak do Charrów, Grawle poruszają się w podskokach, które dają im większe pole widzenia, a do tego mają pewniejszy chód, co owocuje przewagą w skalistych terenach.

Grawle żyją w małych plemionach złożonych z kilku rodzin, zazwyczaj pod komendą jednego lub więcej szamanów. Ci szamani są odpowiedzialni zarówno za duchowe, jak i codzienne życie podlegających im rodzin. Władają oni magicznymi mocami, które pomagają im ochronić ich trzodę oraz egzekwować wolę ich bogów.

Grawle przeważnie zajmują się zbieractwem, ale często udają się również na polowania. Nie uprawiają ziemi, chociaż hodują zwierzęta. Nie udamawiają ich jednak jeżeli nie będą one później wykorzystane jako jedzenie. Nie mają wypracowanej architektury - po prostu żyją w naturalnie powstałych jaskiniach. Te podziemne lokale są ozdobione malunkami naściennymi oraz drewnianymi ramami lub szklanymi kulkami rozwieszonymi na sznurkach, które udało im się gdzieś znaleźć lub ukraść.

Ubrania i osprzęt

Grawle mają pewien poziom zręczności w oprawianiu skór i są w stanie wytworzyć prymitywne bronie i narzędzia. Chociaż czują się komfortowo w lnianych tkaninach, wojownicy Grawli przeprowadzają napady opancerzeni w ciężkie skóry z ochronnymi kapturami. Jako symbole ich funkcji, szamani Grawli zakładają na głowę kolorowe ozdoby oraz naszyjniki zrobione z piór rzadkich ptaków lub kości ich przeciwników.

Bronie Grawli są zazwyczaj bardzo słabo wykonanymi imitacjami broni używanych przez Nornów, ludzi i Charrów. Używają oni toporów przypominających kosy. Wyrabiają je z ciemnego metalu wykuwanego w ogniskach. Oprócz tego produkują łuki, dzięki którym mogą polować na zwierzynę z dużej odległości. Grawle nie dyskryminują - często używają broni i sprzętu skradzionego innym rasom, a następnie dostosowanego do ich własnych potrzeb.

Historia

"Ogień grzeje, ale także pali. Bogowie opiekują się nami, ale czasami też nas niszczą. My zabijamy, albo jesteśmy zabijani. Koniec lekcji na dziś"

Krippus, Grawlowy bandyta.

Grawle są rdzennymi mieszkańcami Tyrii, a konkretnie Askalonu. Najwcześniejsze wzmianki o nich można znaleźć w wojskowych zapiskach Charrów, które pochodzą z czasów jeszcze przed ludźmi. W tych kronikach Charry są zawsze przedstawiane jako zdobywcy z Grawlami ciągnącymi rydwan ich przywódcy. Charrowie zdominowali Grawli, zmuszając ich do ucieczki w góry Shiverpeak oraz Blazeidge, a nawet dalej. Tam udaje im się jednak żyć na wystarczającym poziomie.

Rozrzuceni i besilni, Grawle przetrwały jako bandyci w ludzkim królestwie Askalonu i okolicach. Gdy Charry wróciły pod sztandarem Płonącego Legionu, skutecznie wciągnęli do armii (lub zniewolili) większość lokalnych sił Grawli. Grawle okazały się być nie do opanowania ponad poziom podstawowego oddziału, więc byli wykorzystywani głównie jako zwiadowcy.

Od czasu podbicia Askalonu, Grawle powróciły do swojej skromnej egzystencji na krawędzi cywilizacji. Niewiele ras miało interes w obcowaniu z nimi, głównie ze względu na ich wrodzony brak szacunku dla własności oraz niegodne zaufania zachowanie. Kilku już próbowało zawrzeć sojusz z małpokształtną rasą lub wykorzystać ją jako tanią siłę roboczą. Wszyscy jednak byli rozczarowani efektami.

Grawle dzisiaj żyją tak samo, jak żyli setki lat temu - jako przesądni jaskiniowcy, których jedynym interesem jest zabicie każdego, kto wkroczy na ich teren lub obrazi ich bogów.

Kwestia wiary

"JA jestem jednym z wierzących. TY mylisz się w swojej wierze. ONI wszyscy są bezbożnymi heretykami!"

Thockalock, Szaman Grawli
Górska Świątynia

Grawle są zżyci ze sobą poprzez wiarę, ale również są przez nią podzieleni. Są bardzo głęboko wierzący, jednak ich odmiana animizmu tworzy wiele frakcji, które są wobec siebie nietolerancyjne.

W skrócie, Grawle wierzą, że konkretne istotne miejsca, osoby i przedmioty są natchnione wielką duchową siłą. To odróżnia ich od animistycznych wierzeń Nornów, którzy sądzą, że Duchy Dziczy są w każdej żywej istocie. Wersja animizmu wyznawana przez Grawli utrzymuje, że wszystkie fizyczne obiekty mają dusze, a specjalne istoty oraz przedmioty są w stanie czynić cuda, co czyni je godnymi czczenia (to znaczy, że jeżeli dany niedźwiedź jest niezwykle silny, to powinniśmy go czcić). Poprzez wzmacnianie siły danego przedmiotu, miejsca lub istoty, Grawle liczą na zaskarbienie sobie protekcji i przychylności bogów.

W efekcie, Grawle czczą szeroką gamę przedmiotów, wśród których znajdują się naturalne twory oraz niespotykane fenomeny, albo też potężne stworzenia. Jedno z plemion może na przykład składać ofiary skale, która przypomina kształtem twarz Grawla. Tymczasem inna grupa może oddawać hołd wielkie bestii z bagien, której rzucają na pożarcie podróżników. Siła ich wierzeń ma tendencję do obracania poszczególnych plemion przeciwko sobie, albowiem każdy wierzy, że czci właściwego boga.

Od czasu do czasu, w społeczeństwie Grawli pojawi się ruch religijny, który ogarnie cały region. Podczas takich okresów przejściowych Grawle porzucą swoje wierzenia na rzecz nowych idei. W takich czasach Grawle są najbardziej niebezpieczni, albowiem tarcia pomiędzy starymi bogami a nowymi mogą w każdej chwili wywołać wielką, krwawą wojnę, w której każdy nie-Grawl staje się wrogiem lub zakładnikiem.

Przesądni Grawle są ignorowani przez bardziej zaawansowane rasy ze względu na ich ksenofobię oraz niedorzeczną naturę rzeczy, które czczą. Ludzie i Asury mają największe tendencje do dyskredytowania wierzeń Grawli. Tymczasem Norni wydają się być bardziej przychylni małpokształtnym uważając, że po prostu umknęły im pewne kwestie związane z Duchami Dziczy. Charry, które w przeszłości niewoliły Grawle, są nastawione na uleczenie tych "futrzastych małp" z ich systemu wierzeń. Ich przesądność czyni Grawle łatwą ofiarą dla manipulacyjnych praktyk Płomiennego Legionu. Poza tym, Charrowie stawiają znak równości pomiędzy animizmem Grawli i religią ludzi, co irytuje obie te rasy.

Za kulisami

Gdy Grawle po raz pierwszy pojawiły się w testowej wersji Guild Wars: Prophecies, były one zwane Trogami. Ta stara nomenklatura przetrwała głęboko w wikipediach poświęconych temu tematowi. W Guild Wars 2 nazwy jak "Grawl Udolyte" mają więcej sensu jeżeli weźmiesz pod uwagę to, że początkowo brzmiała ona "Trog Udolyte", czyli tak jak "troglodyte". Troglodyci to według tradycji jaskiniowcy, a Dungeons & Dragons zmieniło ich w jaszczuro-ludzi. Wizerunek i zapach neandertalczyka wciąż wisi więc nad rasą Grawli.

Grawle w Guild Wars były używane głównie jako zapychający dziury przeciwnicy, dlatego brakuje ich w większości głównych questów. Byli oni przyćmieni przez Charry. Ze wszystkich ras Tyrii, Grawle są najbardziej w tyle w Guild Wars 2 - wciąż są zakotwiczeni w przeszłości. Nie wszystkie gatunki miały szansę na uzyskanie postępu technologicznego w czasie 250 lat pomiędzy jedną, a drugą częścią gry, więc w efekcie Grawle stały się kandydatem na rasę, która nie została zmieniona.

Tłumaczenie - Zhai