122

396
103
83
Publiczne serwery głosowe Sygnatury Jaka jest twoja historia? Generator buildów Luna Atra Pobierz Klienta Gry Wymagania sprzętowe GW2
{https://account.arena.net/register?alt=gw2} Sygnatury Oferta Domen Publiczne serwery głosowe

Elementalista według Team Quitter [QQ]

Spis treści

Wprowadzenie

Prezentacja oraz FAQ


Elementalista w akcji: 30 sekund intensywnej gry

Poniżej zamieszczam filmik na którym widać jak Jonathan „Chaplan” Sharp koksił Elemem podczas walki Arena Net vs. BOON Control na ostatnim Gamescom’ie.

FILM puszczamy od 22 minuty:

22:05

Kompas Chaplana w dolnym prawym rogu ekranu pokazuje pozostałe Capture Pointy jako małe kolorowe ikonki. Najdalszy punkt jest już zajęty przez niebieskich, a o środkowy trwa walka (widać po skrzyżowanych mieczach na ikonie). Znając sytuację na mapie i przewidując ruchy przeciwnika, Chaplan ustawił się między graczem, który zaraz się respawnie, a ostatnim Capture Pointem, który póki co jest neutralny. Zwróćcie uwagę na fakt, iż ustawił on kamerę tak, by widzieć oba wyjścia z bazy niebieskich.

22:15

Flamewall jest rzucony dokładnie na trasie Guardiana przeciwnika, podczas gdy Chaplan staje w ogniu i aktywuje Fire Shield, zakładający 1-sekundowy Burning za każdym razem gdy zostanie zaatakowany. Nastawia się na grę w zwarciu, lecz Guardian kontruje go wybiegając za niego i rzucając Shield of Absorption w mniej niż sekundę, ale wystarczająco długo, by odrzucić Chaplana – taka kara za próbę walki w zwarciu.

22:20

Chaplan został ograny i teraz musi gonić swój cel wraz z Warriorem który do niego dołączył. Skacze do przodu, aktywuje Air Attunement by rzucić szybki Blinding Flash zaraz po tym jak Guardian i Warrior zaczynają walkę w zwarciu, by zapewnić swojemu sojusznikowi dobre otwarcie. Guardian jednak zmienia broń na Kostur i kładąc Line of Warding tuż przed Warriorem praktycznie oddziela go od czerwonych. Nawet mający bardzo daleki zasięg Arc Lightning nie jest w stanie trafić Guardiana. Na szczęście Chaplan zabrał ze sobą utility skill Lightning Flash właśnie na taką akcję. Podskakując by znaleźć się nieco wyżej, teleportuje się przez obie te przeszkody (niższy teren i Guardianową ścianę).

22:35

Guardianowi udaje się dostać do Capture Pointu i używa on elitarnego Sanctuary by przeżyć walkę 1v2. Chaplan korzysta z Phoenix’a ale zostaje on rozproszony. Zamiast tego, tworzy on Flamewall by palił się pod bańką Guardiana. Następnie wypuszcza opóźniony pocisk z Dragon’s Tooth, by spadł on zaraz po tym, jak kończy się Sanctuary. Robi tym samym wystarczająco dużo obrażeń by, wraz z strzelającym z łuku Warriorem, dobić biednego Guardiana.

Można zobaczyć na tym filmie, że Scepter / Focus to bardzo elastyczny set, pozwalający na solidny Burst i mocne stałe obrażenia, AoE, wspomaganie towarzyszy i dający umiejętności utrzymujące nas przy życiu. Na swój skill leczący Chaplan wybrał Signet of Restoration, który świetnie działa przy częstym rzucaniu zaklęć jakie oferuje jego weapon set. Wśród utility znalazł miejsce na Mist Form, Lightning Flash oraz Glyph of Elemental Power dzięki którym miał dostęp do czasowych bonusów obronnych i ofensywnych, które wraz z uniwersalnym setem Scepter / Focus pozwalają dostosować się do każdej sytuacji w jakiej można się znaleźć.

FAQ

Jak Elementalista z Guild Wars 1 ma się do swojego następcy?

Łączenie ofensywy i defensywy razem ze wspomaganiem grupy było dość powszechne wśród Elemów w GW1 i ta sama rola jest obecna w drugiej części. Fani tej profesji będą czuli się jak w domu mając dostęp do wielu narzędzi, dzięki którym nigdy nie poczują się bezsilni. Nadal można spajkować, mordować ile wlezie oraz nadal irytować przeciwników za pomocą blindów, snarów i innych rzeczy. Elementalista najlepiej sprawdzi się wspomagając bardzo agresywnego Warriora czy Guardiana za pomocą kontrolowania i klepania przeciwników dokładnie tak jak w jedynce. Ale Elem jest też na tyle elastyczny by działać cuda grając z dala od swoich towarzyszy jeśli tylko taki styl bardziej nam odpowiada. Ta profesja jest chyba najbardziej zbliżona do swojego poprzednika.

Nowy silnik gry przedstawia nowe umiejętności do opanowania. Możliwość rzucania czarów w biegu nadaje kitingowi zupełnie nowy wymiar. Oczywiście nadal trzeba będzie podejść do przeciwnika by móc rzucić w niego zaklęciem, ale nie jesteśmy już dłużej unieruchomieni. A to oznacza ciągłe przemieszczanie się i ucieczkę przez ewentualnym zagrożeniem poprzez odskoki i bieganie na boki, choć najbardziej efektywne nadal będzie uciekanie jak najdalej od wroga. Dobre ustawienie się podczas walki jest dużo ważniejsze niż do tej pory, więc ci, którzy biegając na caster secie liczyli wyłącznie na monki będą wielce zaskoczeni. Postacie walczące wręcz mogą doskoczyć do nas w każdej chwili i trzeba być przygotowanym albo na przyjęcie tego ciosu albo na szybką ucieczkę. Prostym sposobem jest rzucanie pewnych skilli tuż pod swoje nogi by trafić przeciwników którzy nas gonią. Oczywiście celowanie tymi spellami też należy do nowości i trzeba się z nimi zaprzyjaźnić. A jest to bardzo wygodne np. dla tęgiego nukera ponieważ może rzucać mocne spelle jak Meteor Shower dokładnie tam gdzie jest on potrzebny, co jest dużym usprawnieniem w stosunku do oryginalnego Guild Wars’a.

Jak zrezygnowanie z Energii wpłynie na Elementalistę?

Walki które trwały po 20 minut teraz trwają ok. 20 sekund. W tym czasie musisz biegać, celować i rzucać spelle w odpowiedniej kolejności i jednocześnie zgrać to ze swymi kompanami. Te rzeczy wymagają od gracza myślenia i działania i jest tego więcej niż było w GW1. Usunięcie energii sprawia, że cały czas poświęcasz na walkę co wymaga skupienia się i umysłowego i fizycznego. Wyobraź sobie że przez te 20 sekund, 10 poświęcasz na walkę a drugie 10 na rzucanie glyphów i Attunementów tylko po to, żeby wypełnić ten czas. Paski skilli są teraz wypełnione zabawkami które rzeczywiście coś robią więc jest więcej czasu na faktyczne granie a mniej na martwienie się o energię.

Brak energii oznacza też brak Exhausta, który ograniczał korzystanie z niektórych skilli zbyt często. Umiejętności takie jak Gale, Mind Shock czy Obsidian Flame mogły być używane kilka razy pod rząd i balansowane pod kątem Exhausta by nie można było nimi spamować dowoli. Wyłączenie tej mechaniki pozbawiło grę stylu, które te skille wprowadziły.

Jaką rolę Elementalista pełni w drużynie.

Elementalista może być bardzo niezależną profką, więc czeka cię sporo biegania, splitowania i walk 1v1 jeśli tylko się odpowiednio „zbudujesz”. Wystarczy wybrać weapon set i zestaw utility skilli z którymi dobrze się czujesz i możesz radośnie szukać walk, które możesz wygrać. Zalecane: Scepter/Focus wraz z Signet of Air, Lightning Flash, Arcane Shield oraz Fiery Greatsword jako elite.

Jako profka z dużą ilością AoE I solidnym burstem, możesz zbudować się jako główny damage dealer. Skoordynowani sojusznicy uniemożliwią przeciwnikom ucieczkę czy też przerwanie twoich czarów. Warto wypróbować Staff wraz z Glyph of Elemental Harmony, Glyph of Elemental Power, Arcane Shield, Mist Form oraz elitarne Tornado. Możesz też zbudować się na szybkiego, spajkującego inicjatora wszelkich walk lub by pośmiać się z ludzi, których zabiłeś w 2 sekundy. Użyj do tego setu Dagger/Dagger razem z Glyph of Elemental Harmony, Arcane Shield, Lightning Flash, Glyph of Elemental Power i z Fiery Greatsword na deser.

Czy jest coś, czego Elementalista nie potrafi robić?

Wszystkie profesje w Guild Wars 2 potrafią właściwie wszystko i Elem jest tego doskonałym przykładem. Nie jest w stanie wszystkiego robić świetnie, ale „średnio” może robić właściwie wszystko. Jego główną rolą jest robienie dużych obrażeń i w tej materii nie ma sobie równych; lecz zostaje w tyle jeśli chodzi o tankowanie, inicjację walk, kontrolowanie przeciwnika czy support. Na nieszczęście, każda inna profka jest w stanie poradzić sobie z tymi zadaniami lepiej niż Elementalista więc bycie tylko od mokrej roboty zostawi cię daleko w tyle. (chyba, że jesteś koksem – K.)

Największym zagrożeniem są przeciwnicy bijący z odległości, bo mogą unikać Twoich czarów z większą łatwością niż Melee. To dość znaczący minus spotęgowany faktem, że właściwie każda profesja w GW2 może posługiwać się bronią dalekosiężną. Możesz spróbować nastraszyć przeciwników doskakując do nich, wyładowując wszystkie obszarówki (PBAoE)i wycofując się na swoją pozycję, ale przez większość czasu będziesz dzielnie wymieniał hity. Nawet jeśli nie będziesz w stanie nastraszyć przeciwnika możesz śmiało siać spustoszenie za pomocą swojego PBAoE jeśli tylko set na to pozwala. Miej na uwadze jakich skilli używa przeciwnik, bo mimo wszystko masz możliwość kontrowania ich i musisz odpowiednio to wykorzystać by wypracować sobie i drużynie przewagę. Biegaj i skacz by unikać wrogich pocisków oraz staraj się pozycjonować tam, gdzie przeciwnik Cię nie trafi, a jednocześnie Ty nie będziesz miał problemów z trafieniem jego. Trafiaj czarami targetowanymi ręcznie, blokuj najmocniejsze ataki i efektywnie komponuj swoje umiejętności a wygrasz każdy pojedynek.

Jakie możliwości ma Elementalista by kontrolować grę?

Kontrolowanie przeciwnika przybiera 2 formy: twardą i lekką. Twarde CC, to Twoje stuny i powalenia, które uniemożliwiają przeciwnikowi zrobienie czegokolwiek. Lekkie CC ogranicza możliwości przeciwnika za pomocą spowolnienia (Cripple, Chilled), osłabienia ataków (Weakness) czy wyłączenia skilli na pewien czas (Daze) i może mieć różny czas trwania. Elem ma dostęp do wszystkich powyższych ale jest ograniczony tylko do 1-2 twardych CC na jednym secie i może 3-4 lekkich. Cały Crowd Control jest dobrze rozmieszczony między poszczególnymi setami, ale już nie pomiędzy Attunementami. Ogień nie ma żadnych, Woda prawie zawsze jeden lekki CC, Powietrze prawie zawsze ma dostęp do twardego CC, a Ziemia daje dostęp do co najmniej jednego lekkiego CC a czasem i do twardego. (np. off-hand Dagger daje PBAoE Knockdown do pary z Sandstorm’em z Sceptera)

Jesteś absolutnie uzależniony od całego CC podczas każdej walki, i dość głupim rozwiązaniem jest zużycie wszystkiego naraz. Większość walk będzie wymagać rozmyślnego przechodzenia od jednego CC do drugiego by rozłożyć je w czasie i by były najbardziej efektywne. Walcząc z np. Wojownikiem poczekaj z CC, aż ten będzie blisko, by kupić sobie czas na nabranie odległości. Podczas walki z dystansowcem poczekaj z CC aż zacznie rzucać najmocniejszymi spellami. Wspomagając sojusznika zgrajcie swoje CC by nie nakładały się na siebie i tym sposobem nie marnowały. I pamiętaj by ciągle robić duży demejdż

Mógłbyś przybliżyć grę z wykorzystaniem wszystkich 4 żywiołów?

Zawsze masz aktywny jeden Attunement; nie ma czegoś takiego jak stan bez Attunementa. Aktywując jeden uruchamiasz recharge na wszystkich czterech. Podczas PAX2011 trwał on 5 sekund ale na wcześniejszych demach czas ten wynosił około 20 sekund. Podejrzewam, że przed premierą czas ten będzie zbalansowany między tymi dwoma.

Attunementy to inny wymiar możliwości w zależności od wybranego przez Ciebie setu. Jeśli Water Magic to support i kontrolowanie przeciwnika, to z Daggerem powstanie wersja „prosto w twarz” i działająca na wszystko dookoła Ciebie, podczas gdy ze Staffem będziemy na odległość denerwować przeciwników i wspomagać swoich. Budując swoją postać tworzysz ją pod kątem określonego żywiołu i setu. Grając nim będziesz spędzał większość czasu w tym konkretnym Attunemencie, ale będziesz korzystał również z innych żywiołów, by dopełnić te ustawienia. Rzadko zdarzało się by Elem tkwił w jednym Attu przez cały czas, ale powszechnym było spędzanie większości czasu w jednym wybranym przez siebie. Niezależnie od koloru Twoich skilli, zawsze będziesz czuł się jak prawdziwy Elementalista, ponieważ wszystkie warianty współistnieją w ogólnym świetle buildu. To może przytłaczać na początku, ale gdy już się za niego zabierzesz, żonglowanie Attunementami przyjdzie naturalnie.

Jeśli potrafisz stale zmieniać żywioły lub gdy sytuacja tego wymaga możesz to zrobić. Ale nikt Cię do tego nie zmusza. Będzie również wiele możliwości budowanie postaci dzięki uzbrojeniu, biżuterii, modyfikacji ekwipunku i traitów. A wszystko po to, by Twój Elem był taki jak Ci się podoba.

Tłumaczenie - Kraven