122

396
103
83
Publiczne serwery głosowe Sygnatury Jaka jest twoja historia? Generator buildów Luna Atra Pobierz Klienta Gry Wymagania sprzętowe GW2
{https://account.arena.net/register?alt=gw2} Sygnatury Oferta Domen Publiczne serwery głosowe

Guardian według Team Quitter [QQ]

Spis treści

Wprowadzenie

Prezentacja oraz FAQ


guardianNasz drugi artykuł przybliży nam pierwszą "oryginalną" profesję z GW2 - Guardiana. Wiele było dyskusji czy jest bardziej podobny do Monka czy Warriora/Monka z pierwszego Guild Wars'a, czy jest jakimś rodzajem tanka z tradycyjnych MMORPG, a może swoistym pseudo-tanko-wojowniko-zabijako-wspomagającym czymś. Prawda jest taka, że po części każdym z nich, więc bierzmy się do rzeczy i zobaczmy co ta nowa dla nas profesja może, a czego nie.

Guardan: unikalna zdolność - Virtue'y

Guardian ma dostęp do 3 Virtue'ów, które działają zarówno pasywnie jak i aktywnie. Pasywnie, Guardian otrzymuje potężne buffy, zwiększające jego zdolność do walki i przeżywalności w pojedynkę. Naciskając klawisze od F1 do F3, Guardian może aktywować jego Virtue'y, tracąc tym samym pasywne działanie w zamian za buff dla wszystkich sojuszników znajdujących się w pobliżu.

Virtue of Justice to zdecydowanie ofensywny Virtue. Pasywnie sprawia, że co piąty (z traitem co czwarty) atak podpala przeciwnika na jedną sekundę, co zdecydowanie podnosi nasze możliwości bojowe. Potęga tej umiejętności tkwi w tym, że korzystając ze skilli którymi bijemy bardzo szybko, lub tymi które potrafią uderzyć kilku przeciwników naraz, możemy osiągnąć niesamowity efekt. Aktywowanie tego Virtue'a sprawia, że my i nasi sojusznicy następnym atakiem podpalami trafionego przeciwnika na 3 sekundy. Tym samym tracimy pasywny bonus na 20 sekund - do momentu, aż skill się odnowi. Jest to więc wybór, czy chcemy mieć sami większy damage, czy poprawimy atak całej drużyny (należy też pamiętać, że Burning się stackuje bodaj do 9 - K.).

Virtue of Courage zapewnia znaczną ochronę. Pasywnie daje nam Aegis (boon unikalny dla Guardiana - K.) co 30 sekund pozwalając nam blokować następny atak użyty przeciwko nam. Aktywując VoC nakładamy w/w Aegisa na wszystkich pobliskich kompanów, a sam Virtue zaczyna się odnawiać i pasywny bonus odzyskamy dopiero po 40 sekundach. W większości wypadków pozwoli to Guardianowi na inicjowanie walk przez zablokowanie pierwszego ataku i blokując losowe skille co 30sek. Aktywacja może służyć tylko nam lub całej drużynie w zależności od sytuacji; blokując potężny atak, negując niechciane czary lub ochraniając cały team przed dużym AoE, gdy nie mamy innego wyjścia. Wybór należy do nas.

Virtue of Resolve zapewnia mały zastrzyk leczenia. Pasywny efekt zapewnia nam Regeneration co jakiś czas odnawiając część naszego HP. Po aktywowaniu, VoR pozbawia nas wszystkich kondycji, oraz zapewnia nam i naszym ziomkom dużo większą regenerację. Mądre korzystanie z tego Virtue'a jest kluczowe, gdyż kondycje są dla Guardiana dość znacznym zagrożeniem ze względu na jego mizerne bazowe HP. VoR odnawia się aż 40 sekund, wiec będziemy mieli twardy orzech do zgryzienia przy podejmowaniu decyzji, czy lepiej podleczyć team, czy poczekać, aż dopadną nas kondycje.

Bronie i Wyposażenie

Guardian może posługiwać się wieloma rodzajami broni, zarówno do walki wręcz jak i bardziej magiczno-dystansowej. Bedąc zarówno casterem jak i odzianym w "płytę" rycerzem, Guardian musi pójść na kompromis tracąc przewagę w walkach na średnie i duże odległości. A tym samym kluczowe staje się pozostawanie w bliskim zasięgu do wroga.

Main-Hand

Mace: Defensywna broń ze świetnym supportem dla drużyny. Każdy trzecie uderzenie chaina (True Strike -> Pure Strike -> Faithful Strike) zapewnia nam małe leczenie. Symbol of Faith bije wielu przeciwników przy jednoczesnym regenerowaniu HP wszystkim kompanom, którzy się w nim znajdą, a Protector's Strike może posłużyć do osłaniania sojuszników i odrzucania wrogów przerywając ich attack chainy i komba. Dając potężną defensywe, Mace set oferuje wystarczającą przeżywalność, aż do czasu gdy przybędą nasi sojusznicy.

Sword: Ofensywna z elementem anty-ranged. Miecz wręcz błyszczy, gdy przyjdzie nam szybko dostać się do przeciwnika bijącego nas z odległości i go skontrować. Sword of Wrath to podstawowy atak, który nie dość, że uderza 2 razy to jeszcze potrafi trafić wielu przeciwników pod zaskakująco dużym kątem. Świetny do karania ludzi za zły pozycjoning. Flashing Blades pozwala szybko pokonać dystans miedzy nami a naszym celem, zadając spore obrażenia i oślepiając jeśli teleportujemy się wystarczająco blisko. Jego krótki recharge jest nieoceniony w walce z przeciwnikami trzymającymi nas na dystans. Zealot's Defense blokuje wszystkie zasięgowe ataki (strzały, Fireballe i inne cuda, które latają w powietrzu - K.) oraz wystrzeliwuje sporą serię magicznych ciosów wprost w przeciwnika. Razem z pasywnym efektem Virtue of Justice, może zaaplikować kilka stacków Burninga za jednym zamachem. Z racji bycia zasięgowym atakiem, stojący daleko mogą go uniknąć, ale z bliska sieje spustoszenie.

Scepter: Broń na pojedynczy cel i jego kontrole. Orb of Wrath to jeden z najmocniej bijących czarów, jednak jego niska prędkość zmusza do używania go bardzo blisko przeciwnika. W połączeniu z Chains of Light oraz Smite'm naszym celem staje się zadanie jak największej ilości obrażeń podczas gdy nasz cel jest unieruchomiony. Ze względu na małą ogólną ilość umiejętności kontrolujących przeciwnika u Guardiana, Scepter staję się dość ciekawą opcją.

Off-Hand

Shield: Ochrona i Support. Shield of Judgment to świetny skill do inicjowania walk. Ma bardzo duży kąt, zacny damage i zapewnia Protection, a z odpowiednim traitem także odrzuca trafionych przeciwników. Shield of Absorption używamy, by odrzucić przeciwnika gdy jest to konieczne, np. podczas wskrzeszania jego sojuszników i dobicia ich zanim się podniesie, lub też do zrzucania wrogów z dachów i innych wysokości. Bardzo użyteczna umiejętność w każdej sytuacji.

Focus: Interesujące połączenie zadawania obrażeń i samoobrony (źle się kojarzy, ale zaryzykuję - K.). Głównym powodem dla którego warto brać Focus jest Shield of Wrath, ze względu na zdolność absorbowania ataków i olbrzymie obrażenia jakie zadaje przy wybuchu. Ray of Judgment jest tylko dodatkiem, lecz mimio, że nie zadaje zbyt dużych obrażeń, daje dostęp do obszarowego blinda, który czasami może okazać się zbawienny.

Torch: Duże obrażenia i wkurzanie Melee w jednym. Cleansing Flame uderza wiele razy i dość szybko, oraz stanowi fajną synergię z Virtue of Justice. Pozwala błyskawicznie stackować Burning na przeciwniku. W połączeniu z Zealot's Flame sprawia, że stack Burninga rośnie, dając nam największą możliwą DoT'ę jednocześnie zadając obrażenia wszystkim dookoła. A gdy któryś z przeciwników będzie starał się uciec, Zealots Fire podpali go na wystarczająco długo by padł zanim nam ucieknie.

Two Handed

Greatsword: Obszarowy damage i mobilność. Strike bije pod tak samo dużym kątem jak zwykły miecz, ale zadaje większe obrażenia. Whirling Wrath potrafi zmiażdżyć grupę przeciwników i świetnie współgra z Virtue of Justice. Jednym z najbardziej użytecznych skilli jakie oferuje Greatsword jest Symbol of Swiftness dający wszystkim sojusznikom którzy przez niego przebiegną tymczasowy buff to prędkości, a jednocześnie bije nieostrożnych, stojących w nim przeciwników. To jeden z bardzo niewielu skilli jakie dają Guardianowi mobliność, którą niestety nie grzeszy. Wraz z Faithful Strike'm zapewniającym doskok na średnią odległość, oraz Binding Blade, który zapobiega ucieczkom, Greatsword jest jednym z najbardziej mobinych setów w ogóle. Jednak poświęca tym samym jakąkolwiek defensywę.

Hammer: Damage i kontrola przeciwnika. I to wszystko jako AoE. Hammer lśni, jeśli chodzi o obszarowe zabijanie. Ostatni atak chainu przywołuje Symbol bijący co chwilę każdego przeciwnika, który w nim stoi. Używając Ring of Warding możemy zamknąć przeciwnika w okręgu i zabić obszarowym damage'm z Mighty Blow'a, lub też zapobiec by przeciwnik uderzył nas lub naszych sojuszników. Gdy zostaniemy otoczeni, Banish jest w stanie odrzucić przeciwnika na daleką odległość, albo zrzucić go z przepaści (wtedy do obrażeń jakie zadaje Banish, dochodzi jeszcze dmg z upadku z wysokości - K.). Purge Conditions mamy dla suportu i podpalenia pobliskich wrogów. Możliwość zdejmowania kondycji z przeciwników to coś, obok czego nie można przejść obojętnie.

Staff: Support i AoE. Ze staffem jesteśmy bardziej nastawieni na wspomaganie teamu bardziej niż z innymi broniami. Line of Warding jest tego doskonałym przykładem. Rysuje on linię na ziemi, której przeciwnik nie może przekroczyć, zamykając drogę ucieczki, lub pozwalając uciec nam samym. Kładąc Symbol of Protection tuż przed tą linią, możemy sprawić, że przeciwnik totalnie się pogubi. Martyr zapewnia czyszczenie party z nieprzyjemnych kondycji i zwiększa nasze zdolności bojowe. Staff zapewnia też jedną z największych obszarówek w grze. Wave of Wrath tworzy przed nami wielki wachlarz małych pocisków w promieniu niemal 180 stopni. Druga z obszarówek - Orb of Light, może być rzucona a potem zdetonowana zaraz po tym, jak uderzy przeciwnika by zmaksymalizować jej potencjał. Kostur świetnie sprawdza się jako support set, ale może nie być najlepszym wyborem podczas walk solo.

Sety i Kombinacje

W przeciwieństwie do Elementalisty, Guardian może korzystać na zmianę z 2 setów broni, co daje mu dostęp do łącznej liczby 10 skilli po lewej stronie paska umiejętności. Co prawda Elem ma ogólnie więcej skilli do dyspozycji, ale Guardian posiada większy wybór broni i umiejętności, które może zabrać na pole bitwy, by bardziej odpowiadały jego stylowi gry. Zmieniając set, jesteśmy "zmuszeniu" korzystać z niego przez min. 10 sekund zanim będziemy mogli zmienić go znów, więc mądre z nich korzystanie jest kluczowe.

Sword/Shield to świetna, wszechstronna kombinacja jak na jeden set. Zapewnia kontrę na ranged profki, daje umiarkowany support, i więcej niż średnie obrażenia. Potrafi być wrzodem na dupie casterów, którzy nie uporają się z Guardianem, nim ten do nich dobiegnie i pozabija na własnych warunkach.

Scepter/Torch zapewnia wysokie obrażenia, lecz małą defensywę. Unieruchamiając przeciwnika za pomocą Sceptera, Torch uwalnia swój cały potencjał, stackując Burning jak szalony i zabijając zanim przeciwnik zdąży się ogarnąć i uciec. Te dwie bronie stanowią też irytującą przeszkodę dla Melee, co w połączeniu z setem Sword/Shield daje nam zarówno anty-melee i anty-ranged (ale kosztem defensywy).

Alternatywnie, set Mace/Focus daje świetną opcję defensywną, współgrającą z w/w Scepter/Torch setem. Ten set świetnie nadaje się do blokowania i wyłączania przeciwników przy akompaniamencie absorbów i leczenia.

Staff świetnie nadaje się do pary z każdym z powyższych setów. To znakomita broń dająca duże możliwości, ale bez zbytniej "specjalizacji". Staff na drugim secie nigdy nie jest złym pomysłem. Z drugiej strony Hammer jest póki co mało przydatny w PvP, i zdecydowanie bardziej pasuje do WvW lub PvE.

Leczenie i Utility

Guardian posiada do wyboru 3 skille, które leczą nas na różne sposoby.

Shelter przywraca jednorazowo najwięcej HP i daje nam bańkę ochronną kiedy się leczymy, ale możemy go użyć co 45 sekund. Sam blok potrafi być bardzo pomocny w negowaniu dużych spajków, czy innych irytujących rzeczy. Niestety w PvP długi recharge może być trudny do przełknięcia.

Healing Breeze odnawia z kolei najmniej HP, ale pozwala nam podleczyć także sojuszników znajdujących się przed nami. Ze względu na mizerny heal, ten skill jest mało przydatny grając solo i zaledwie średni grając z grupą.

Signet of Resolve plasuje się pośrodku. Co jakiś czas zdejmuje z nas kondycje, ma umiarkowanie długi recharge i taki sam healing. Jako, że Guardian boi się kondycji tak zadających obrażenia, jak i ograniczających nasze ruchy, umiejętność ta jest bardzo dobrym wyborem. Signet używany na recharge zapewnia większy całościowy heal niż Shelter.

Wall of Deflection wspaniale supportuje całą grupę. W połączeniu z mieczem I tarczą sprawia, że strzelający do nas z daleka przeciwnicy nie stanowić będą problemu. Postawiony w odpowiednim czasie i miejscu, będzie prawdziwą zmorą casterów. Judge’s Intervention to najlepszy sposób by dostać się do przeciwnika. Instantowy teleport i podpalenie wszystkich dookoła czyni z niego fajną zabawkę, ale można go użyć jedynie na przeciwnikach a nie na otoczeniu, więc nadaje się tylko do inicjowania walk (co i tak przyjdzie nam robić dość często – K.). Meditate pozwala błyskawicznie odnowić wszystkie nasze rechargujące się Virtue’y. Wprost nieoceniony suport w sytuacjach kryzysowych. Umiejętności takie jak Smite Conditions, Bane Signet czy Symbol of Courage również ciekawie się prezentują i pozwalają wypełnić lukę w naszym arsenale, w zależności od wybranych przez nas setów broni lub też jeszcze bardziej nas ukierunkowując na konkretne cele.

Na ten moment jedną dostępną Elitą jest Sanctuary, który ma wiele zastosowań. Jednym z najlepszych jest kontrolowanie rezowania tak naszych sprzymierzeńców jak i wrogów. Można też postawić bańkę w wąskim przejściu by zablokować przeciwnikowi drogę. Sanctuary stanowi też znakomitą negację wrogich umiejętności jak np. Elemowego Tornada.