122

396
103
83
Publiczne serwery głosowe Sygnatury Jaka jest twoja historia? Generator buildów Luna Atra Pobierz Klienta Gry Wymagania sprzętowe GW2
{https://account.arena.net/register?alt=gw2} Sygnatury Oferta Domen Publiczne serwery głosowe

Dzika duma Jotunów

Tłumaczenie artykułu The Savage Pride of the Jotun autorstwa Ree Soesbee opublikowanego na blogu ArenaNet 25. stycznia 2012

Nagłówek

Jotuni (wymawiane jak "JŌ-tuni") są ostatnią pozostałością po starożytnej społeczności gigantów. Niegdyś potężni, zaawansowani i aroganccy, sami siebie ogłosili władcami gór Shiverpeak, a nawet wznieśli pomniki na własną cześć. Ich przywódcy, znani jako giganto-królowie, byli niesamowicie potężnymi stworzeniami, tak samo silnymi jak biegłymi w magii i wiedzy.

Mimo to, Jotuni po zniszczeniu wszelkich przeciwników zamieszkujących góry, nie dostosowali się do życia w pokoju. Przekonani o wyższości swojej rasy, dorobili się obsesji na punkcie czystości ich krwi i liczby bohaterów, władców i giganto-królów w każdej z linii rodzinnych. Krew stała się powodem dobierania danego partnera, przejmowania ziem, a z czasem likwidowania niższych plemion. W końcu Jotunowie zniszczyli wszelkich swoich zewnętrznych wrogów i giganto-królowie zwrócili się przeciwko sobie, albowiem każdy chciał zdobyć władzę absolutną. Rodziny walczyły przeciwko sobie, brat toczył wojnę przeciwko bratu, dopóki plemiona nie wybuchły od wewnętrznej walki o kontrolę.

"Pokażę ci starodawnych Jotunów, gdy stąpaliśmy przez Shiverpeaks jako mocarni władcy. Poznaj tę dzikość, chciwość i pychę, która zakończyła nasze wspaniałe panowanie"

Thruln, ostatni z giganto-królów.

Dawno temu, Jotunowie posiadali umiejętność używania magii i byli na tyle zdolni, że byli w stanie tworzyć magiczne monumenty w górach Shiverpeak. Niektórzy historycy wierzą, że wiek magii Jotunów może być starszy nawet niż ludzcy bogowie i stworzenie Kamieni Krwi (Bloodstones). Ale i tak w wyniku długiej historii wewnętrznych walk, wojen domowych oraz rzezi Jotunowie stracili całą wiedzę i znajomość magii. Ich potężni mędrcy zostali zabici, a kronikarze oraz mistycy unicestwieni zanim mogli kontynuować tradycje magii. Wszystko, co pozostało po ich duchowości to kilka wyrytych run na zapomnianych i przykrytych śniegiem szczytach gór.

Najnowsza historia

"Spójrz na ten kamień i oddaj cześć mocy, która pewnego dnia podbije świat"

zapisane na Jotuńskim monumencie
jotun_guild_wars_2

Przez stulecia swojej egzystencji, rasa Jotun spadła ze swojego piedestału, tracąc przy tym swoją władzę nad technologią i magią, którymi ongiś się posługiwała. Ich panowanie jako królów przeszło do historii. Chociaż przywódcy Jotuńscy starali się przywrócić swojemu ludowi dawną świetność i przejąć na nowo władzę, to większość mędrców uważa, że lata chwały giganto-królów przeminęły na zawsze.

Jotunowie stracili wiele rzeczy, które czyniły ich wielkimi. Ich historia został zniszczona i większość z niej zaginęła. Wszelka religia, wyższa nauka czy sekrety wynalazków zostały wymazane i pozostały jedynie szczątki tej ongiś wielkiej cywilizacji. Podobnie jak masywne kamienne monumenty ustawione w górach, tak i Jotunowie stracili swój cel... oraz znaczenie.

Dziś jako dzikie i bezwzględne kreatury, Jotunowie napadają na każdego napotkanego podróżnika. Okazjonalnie dadzą się udobruchać oddaniem czci czy pochlebstwem - wówczas mogą pozwolić odejść ofierze w pokoju i bez bicia. Niemniej jeżeli dwa klany spotkają się, to nie zadowoli ich nic innego jak unicestwienie drugiej grupy.

Społeczeństwo

jotun_gw2

Jotunowie organizują się w większe plemiona, gdzie łączą je więzy krwi i unie. Plemionom dowodzi najsilniejszy osobnik. Jego siła może być fizyczna, magiczna lub stanowić inną zdolność, ale zawsze jest okazywana przez brutalną moc. Jotunowie nie szanują lidera, który nie jest w stanie faktycznie egzekwować swoich praw i decyzji. Zabiliby i zastąpili każdego, kto stracił swoją siłę, poniósł porażkę lub nie poprowadził ich do chwały. Wojownik Charrów może dokonać kalkulowanej decyzji zabicia lidera bandy, jeżeli to zapewni jej sukces. Jotunowie są bardziej jak wściekłe bestie, rozszarpując na kawałki każdego, kto przejawi jakąkolwiek słabość. Bez względu na wpływ takiego postępowania na klan.

Jotunowie mają tendencje do dzielenia się pod względem płci: samce są bardziej agresywni i biorą role przywódcze, a kobiety zajmują się opieką nad dziećmi. Męska część plemiona zbiera się w małych, spokrewnionych ze sobą grupach i eliminuje każdego obcego Jotuna, jakiego zauważą na swoim terenie. W głębi, takie praktyki mają na celu wyeliminowanie wszystkich przedstawicieli rasy spoza rodziny. Przez to bardzo ważna jest dla nich ochrona kobiet oraz dzieci. Podróżnik nigdy nie zobaczy ich na otwartym terenie - rodzina jest zawsze ukryta i to samiec poluje przynosząc dla wszystkich jedzenie.

Chociaż wiele barbarzyńskich ras Tyrii ma poczucie honoru i kod etyczny, to Jotunowie mają w swoim społeczeństwie niewiele ograniczeń moralnych. Bronią i chronią swoich rodzin, klanu oraz terytorium każdym możliwym sposobem. Jotun złamie swoje słowo i skłamie pod przysięgą, jeżeli to oznaczać będzie wzmocnienie jego samego lub klanu. Osobnicy, którzy próbowali zawrzeć pokój z plemionami Jotunów nauczyli się, że rasa ta dotrzymuje paktów tylko wtedy, gdy ma z tego widoczny zysk. O wiele rozsądniej jest zakładać, że klan Jotunów związany umową jedynie kupuje sobie czas aby urosnąć w siłę i zniszczyć tych, którzy byli na tyle naiwni, aby im zawierzyć.

Religia

"Kogo ja czczę? Ha! Siebie!"

Utahein, przywódca jotuński

Najbliższą rzeczą, jaką można określić mianem religii w przypadku Jotunów jest ich wiara w to, że ich krew jest magiczna i jej moc jest bliska boskiej. Każdy klan Jotunów śledzi swoje drzewo genealogiczne i może z łatwością wskazać w nim jakiegoś giganto-króla. Wiele z tych opowieści przybrało jednak ton religijnych mitów i każdy z klanów przyzywa swoja legendarną krew aby ich wzmocniła i pomogła im w wyprawach zapewniając zwycięstwo. Chociaż nie można powiedzieć, że Jotunowie czczą swoich przodków, to z pewnością naśladują ich w podbojach, arogancji i osobistej dumie.

Za kulisami

Chociaż Jotunowie zostali zaprezentowani w poprzednich grach, to chcieliśmy naprawdę tchnąć w nich życie w Guild Wars 2, szczególnie na terenach Nornów. Chcieliśmy, aby byli czymś więcej niż "kolesiami z pałkami", więc postanowiliśmy dać im historię i to tragiczną. Chcieliśmy uczynić ogry starą rasą i tak powstali Jotunowie - oba te gatunki są ze sobą połączone. Dając Jotunom historię, która została zapomniana i zniszczona przez ich własne wady nadaje im głębi i świetnie współgra z główną historią Guild Wars 2.

Nowe wydanie Jotunów przedstawia rasę nieco wyższą i bardziej inteligentną niż wersja przedstawiona w poprzedniej części Guild Wars. To pomaga nam lepiej przedstawić historię tej nacji oraz fakt, że są to mądre, świadome istoty, a nie rzucający kamieniami kretyni. Prymitywizm jaki widzimy w ich odzieży i broniach jest wyraźnym przeciwieństwem magicznych monumentów umieszczonych w ich obozach. Pokazanie upadku rasy, od potęgi do prymitywizmu, z powodu wewnętrznych walk jest bardzo ważne dla motywu przewodniego Guild Wars. To pokazuje, co może się stać, jeżeli rasy kierowane przez graczy nie odrzucą starych waśni i nie zjednoczą się w walce z Pradawnymi Smokami.

tłumaczenie - Zhai