122

396
103
83
Publiczne serwery głosowe Sygnatury Jaka jest twoja historia? Generator buildów Luna Atra Pobierz Klienta Gry Wymagania sprzętowe GW2
{https://account.arena.net/register?alt=gw2} Sygnatury Oferta Domen Publiczne serwery głosowe

Umiejętności w Guild Wars 2

UWAGA: Opisy czerpią informacje z wersji Beta gry, umiejętności mogą ulec zmianie przed premierą gry.

Informacje ogólne

Umiejętność to czynność wykonywana przez postać gracza, dzięki której ma on możliwość wpływania na otaczający go świat gry. Umiejętności mogą zadawać obrażenia, chronić postać oraz jej sojuszników, a także wywoływać określone efekty w grze. W przeciwieństwie do pierwszego Guild Wars, bronie nie mają domyślnego sposobu ataku, a aby zadać nimi obrażenia trzeba wykorzystać odpowiednie umiejętności danego oręża. Gracz może również zautomatyzować ten proces przy pomocy kliknięcia PPM na wybranej umiejętności.

Każdą umiejętność opisuje cała gama dodatkowych statystyk i wytycznych:

  • Efekt (Effect) - opisuje, co dana umiejętność robi po aktywacji.
  • Cel (Target) - Na jakim obiekcie można użyć danej umiejętności, np przeciwnik, sojusznik, obszar itp.
  • Czas odnowy (Recharge time) — czas (w sekundach), jaki musi upłynąć między pojedynczymi aktywacjami tej samej umiejętności.
  • Czas aktywacji (Activation time) — czas (w sekundach) potrzebny na aktywację danej umiejętności.
  • Typ umiejętności (Skill type) — grupuje umiejętności według wspólnych efektów lub oznacza specyficzne umiejętności profesji.
  • Koszt aktywacji (Activation cost) — wymagania aktywacji danej umiejętności, np ilość adrenaliny, inicjatywy, siły życiowej.
  • Koszt utrzymania (Maintenance cost) — określany przy umiejętnościach pasywnych, takich jak postawy (Stance).
  • Miejsce (Slot) — Każda umiejętność może zajmować jedynie przypisane jej miejsca na pasku umiejętności, takie jak: broń, leczenie czy elita.
  • Ruch (Movement) — określa czy dana umiejętność zostanie przerwana, jeśli postać znajduje się w ruchu czy nie.
  • Ikona (Icon) — obrazek reprezentujący daną umiejętność na pasku.
  • Animacja (Animation) — Animacja umiejętności pozwala na jej wizualną identyfikację (i określenie zasięgu).
  • Opis (Description) — krótki opis działania i wartości numerycznych danej umiejętności.

W grze PvE oraz world PvP większość umiejętności jest początkowo niedostępna dla postaci gracza. Kolejne umiejętności danej broni odblokowywane są poprzez zabijanie przy jej pomocy kolejnych przeciwników. Umiejętności elitarne oraz użytkowe muszą zostać najpierw wykupione przy pomocy zdobytych punktów umiejętności. Koszt tych umiejętności waha się między 15-25 punktów w przypadku elit oraz 1-7 punktów w przypadku umiejętności użytkowych. Umiejętności zwierzaków oraz umiejętności środowiskowe nie wymagają odblokowywania i są zawsze dostępne. W strukturalnym PvP wszystkie umiejętności są zawsze odblokowane i dostępne dla graczy od samego początku.

Każda umiejętność ulepsza swoje działanie wraz ze wzrastającym poziomem postaci. Wpływ na ich działanie mają również wybrane dla danej postaci Cechy. Ponadto, działanie niektórych umiejętności może różnić się w rozgrywce PvE i PvP, a w PvP niektóre umiejętności mogą zostać zakazane, aby utrzymać równowagę rozgrywki.

Umiejętności można dowolnie zmieniać na pasku umiejętności, jeśli postać znajduje się poza walką. Ich wybór ogranicza rasa postaci, jej klasa, dzierżona przez nią broń oraz to, czy dana umiejętność została już odblokowana dla tej postaci. W przeciwieństwie do pierwszego Guild Wars gracz może wykorzystywać swoje umiejętności również w miastach.

Umiejętności różnią się między sobą mechaniką aktywacji. Przykładowo, niektóre umiejętności należy wycelować w dany obszar przy pomocy myszy, inne natomiast wymagają jedynie wycelowania w odpowiedniego wroga. Są również ograniczane przez swój zasięg. Umiejętności działające pozytywnie na postacie graczy oznaczane są na niebiesko, umiejętności neutralne na biało a umiejętności działające negatywnie są oznaczane kolorem czerwonym. Ponadto, większość efektów umiejętności można łączyć ze sobą, tworząc dodatkowe kombinacje: np strzały przelatujące przez ścianę ognia zadadzą dodatkowo obrażenia od ognia lub podpalą (Burn) swój cel. Na działanie niektórych umiejętności może mieć wpływ również ustawienie danej postaci - niektóre umiejętności ogłuszą (Stun) postać stojącą tyłem.

Podział umiejętności

Umiejętności zostały pogrupowane zgodnie z ich działaniem i/lub profesją:

Strażnik:

  • Interwencje (Interventions) — teleportują i wspomagają sojuszników.
  • Medytacje (Meditations) — przerywają ogłuszenie (Stun) oraz wspomagają postać.
  • Widmowe oręże (Spirit Weapons) — przywołują widmową broń, walcząca u boku graczy.
  • Symbole (Symbols) — wywołują krótkotrwałe efekty obszarowe.
  • Ochrony (Wards) — obszary, których nie mogą przekroczyć wrogowie.

Wojownik:

  • Sztandary (Banners) — ruchome flagi, które wspierają sojuszników.
  • Postawy (Stances) — pasywne umiejętności, które można dowolnie włączać i wyłączać.

Inżynier:

  • Zestawy urządzeń (Device kits) — zastępują umiejętności broni specjalnymi zestawami zdolności.
  • Eliksiry (Elixirs) — wywołują losowe efekty na graczu, jego sojusznikach lub wrogach.
  • Gadżety (Gadgets) — wykorzystują skomplikowane urządzenia.
  • Wieżyczki (Turret skills) — tworzą stacjonarne urządzenia aby chronić i utrzymać dana pozycję.
  • Zestawy broni (Weapon kits) — zastępują umiejętności broni specjalnymi zestawami zdolności.

Łowca:

  • Umiejętności zwierzaków (Animal companion skills) — zdolności specjalne zwierząt Łowcy.
  • Duszki (Spirits) — duchy natury, które wpływają na pole bitwy wokół nich.
  • Umiejętności przetrwania (Survivals) — zdolności pozwalające odzyskać kontrolę w sytuacjach zagrożenia.

Złodziej:

  • Umiejętności podwójne (Dual skills) — trzecia umiejętność broni Złodzieja jest zależna zarówno od przedmiotu w jego głównej jak i drugiej ręce.
  • Ruchy (Maneuvers) — zdolności manewrowania między przeciwnikami.
  • Podstępy (Tricks) — sztuczki mające na celu oszukać wrogów.
  • Jady (Venoms) — nakładają rozmaite trutki na broń, aby wywołać u przeciwnika rozmaite przypadłości.

Elementalista:

  • Tajemne (Arcanes) — umiejętności wykorzystujące nie-elementarne energie magii.
  • Sztuczki (Cantrips) — magiczne triki, uroki i czary.
  • Przywołania (Conjures) — wywołują potężne bronie środowiskowe, z których mogą korzystać również sojusznicy.
  • Glify (Glyphs) — ulepszają naturalne moce żywiołów, którymi włada Elementalista.

Mesmer:

  • Klony (Clones) — iluzoryczni sojusznicy, wyglądający tak samo, jak rzucający je Mesmer.
  • Pola (Fields) — efekty energetyczne, które chronią sojuszników w danym obszarze.
  • Mantry (Mantras) — umiejętności, które po naładowaniu można natychmiastowo aktywować.
  • Fałszywe tropy (Misdirects) — sprawiają, że trudniej trafić rzucającego czar.
  • Widma (Phantasms) — iluzoryczni sojusznicy, walczący po stronie Mesmera.

Nekromanta:

  • Splugawienia (Corruptions) — nakładają na przeciwnika przypadłości.
  • Znaki (Marks) — umiejętności nakładane na obszar, które można ręcznie odpalić.
  • Sługi (Minions) — nieumarli sojusznicy, którymi włada Nekromanta.
  • Zjawy (Spectrals) — czary wykorzystujące energię ze świata umarłych.
  • Studnie (Wells) — trwałe czary wpływające na dany obszar.

Wspólne:

  • Umiejętności obszarowe (Area Skills) — umiejętności wywołujące efekt wokół danego przeciwnika lub kawałka mapy.
  • Łańcuchy (Chains) — trzy umiejętności, które znajdują się w tym samym miejscu na pasku, a które można aktywować jedna po drugiej.
  • Umiejętności ładowane (Charge Skills) — umiejętności, które można naładować dla zwiększenia ich efektu.
  • Umiejętności strumieniowanie (Channeled skills) — umiejętności, które trzeba ciągle ładować, aby utrzymać ich działanie.
  • Formy (Forms) — pozwalają na zmianę postaci, zapewniając nowe, potężniejsze umiejętności.
  • Przygotowania (Preparations) — przygotowują broń, zmieniając jej właściwości.
  • Sekwencje (Sequence skills) — Po wykorzystaniu są zastępowane przez kolejną umiejętność.
  • Okrzyki (Shouts) — wpływają na znaczne obszary wspierając sojuszników lub przeszkadzając wrogom.
  • Sygnety (Signets) — zapewniają pasywne efekty i mogą zostać aktywowane dla zwiększenia swego działania.
  • Umiejętności przełączane (Toggle skills) — umiejętności, które można dowolnie włączać i wyłączać zapewniając sobie trwałe efekty.
  • Pułapki (Traps) — efekty nakładane na ziemię i aktywowane przez następujących na nie przeciwników.

Umiejętności poszczególnych Profesji:

Elementalista Inżynier Mesmer Nekromanta

Strażnik Wojownik Złodziej Łowca

Umiejętności poszczególnych Ras:

Artykuły w budowie


Przeczytaj również:

Umiejętności - omówienie

Atrybuty w Guild Wars 2

Cechy w Guild Wars 2

Tom Stone