122

396
103
83
Publiczne serwery głosowe Sygnatury Jaka jest twoja historia? Generator buildów Luna Atra Pobierz Klienta Gry Wymagania sprzętowe GW2
{https://account.arena.net/register?alt=gw2} Sygnatury Oferta Domen Publiczne serwery głosowe

Zapewnienie Jakości - Quality Assurance

Tłumaczenie wpisu na blogu ArenaNet pod tytułem Assuring Quality – QA at ArenaNet autorstwa Jerramena O’Donnella, opublikowanego 14 lutego 2011.

QA - header

Witam. Nazywam się Jerramen “Yamen” O’Donnell. Jestem członkiem działu Zapewnienia Jakości (Quality Assurance, w skrócie QA) ArenaNet. Jako wieloletni gracz Guild Wars, miałem na tyle szczęścia, by dołączyć do firmy akurat w czasie wielkiej zeszłorocznej prezentacji dema Guild Wars 2 na gamescomie. Po czasie spędzonym tutaj, jestem mile zaskoczony, jak ArenaNet głęboko łączy QA z procesem rozwoju gry i chciałbym się z Wami podzielić tym, co robimy, aby uczynić Guild Wars 2 najlepszą grą, jaką może się w ogóle stać.

Mieliście pewnie już możliwość przeczytania czegoś na temat pracy testera gier, albo może znacie kogoś, kto pracuje w QA w studiu gier. Prawdopodobnie powiedziano Wam, że QA to wymarzona praca, gdzie testerom płaci się za picie napojów gazowanych i granie w gry komputerowe całymi dniami. Zapewne mogliście też słyszeć, że QA to wiele godzin odmóżdżającej pracy, lub że testerzy QA to łatwe do zastąpienia roboty, które nie mają wpływu na rozwój tytułu. Prawdą jest, że w branży istnieją firmy, w których powyższe wydarzenia mają miejsce.

Jednak ArenaNet jest inna.

Tutaj na członkach QA spoczywa wielka odpowiedzialność oraz darzy się ich wielkim szacunkiem. Jesteśmy firmą, która dąży do doskonałości - nie tylko w tytułach, jakie produkujemy, ale także w tym, jak je rozwijamy. Jest, więc czymś naturalnym, że zapełniamy nasze miejsce pracy ludźmi, którzy chcą pracować ciężko i potem pozwalamy im na to. Tą żądze jakości można odnaleźć w każdym dziale ArenaNet, włączając w to QA. W ArenaNet nie bez powodu nazywamy się "Zapewnienie Jakości" a nie "Zapewnienie Funcjonalności."

W celu zbudowania światów online, ArenaNet zaczyna od zatrudnienia niesamowitych ludzi. Widzieliście część zapierających dech w piersiach pracy, jakie wykonali nasi artyści. Niewątpliwie słyszeliście o przełomowych pomysłach, jakie nasi projektanci wdrożyli do Guild Wars 2. No cóż, mimo że QA nie odpowiada za tworzenie grafik ani za projektowanie mechaniki gry, ArenaNet stara się, żeby członkowie naszego zespołu byli najlepszymi w branży. (Chociaż, muszę zaznaczyć, że wielu z naszych projektantów, programistów i innych zaczynało w dziale QA.) Członkowie zespołu QA pochodzą z bardzo różnych środowisk, i każdy z nich wnosi do drużyny unikalne umiejętności i talenty. Niektórzy są programistami, inni projektantami, a jeszcze inni redaktorami. Ten szeroki zakres umiejętności umożliwia nam wspieranie firmy także w inny sposób, poza zwykłym wyszukiwaniem błędów.

QA to także jeden z największych działów ArenaNet. Z powodu naszego iteratywnego procesu projektowania, umieszczamy członków QA w prawie każdym zespole produkcyjnym. Mamy zespół odpowiedzialny za każde z setek dynamicznych wydarzeń. Inny zespół przeczesuje każdą z map, upewniając się, że nic nie zostało przegapione i czy coś nie wymaga poprawki. Mamy także zespół "najemników", który pomaga zespołom lub działom, mającym szczególnie duży nawał pracy.

Poza tym, pojedynczy członkowie QA należą do zespołów uderzeniowych ArenaNet. Te zespoły uderzeniowe, złożone z wielu działów, skupiają się na jednym specyficznym aspekcie gry: rzemiośle, PvP, fabule i innych fajnych rzeczach, o których jeszcze nie mogę Wam powiedzieć. Poprzez takie rozłożenie naszych wysiłków, jesteśmy w stanie zapewnić tak wnikliwą i treściwą opinię, jakiej nie moglibyśmy wydać w innym wypadku.

Oczywiście, tutaj QA wykracza poza Guild Wars 2. Naturalnie, istnieje oryginalny zespół QA Guild Wars, który ciężko pracuje, aby upewnić się, że nie będzie żadnych komplikacji z nowym kostiumem, rozszerzeniem fabuły czy eventem. Istnieje także zespół QA, odpowiedzialny za produkcje narzędzi, które ułatwiają i usprawniają proces rozwoju.

To prowadzi mnie do kolejnego faktu: QA ArenaNet robi o wiele więcej, niż poszukiwanie błędów. Po pierwsze, bałem się legendarnych projektantów i deweloperów, pracujących tutaj. Zatem nie dowierzałem, kiedy lider mojego zespołu tłumaczył, że pisanie opinii jest ważną częścią mojej pracy. Myślałem, "Nie ma mowy, by Ci wspaniali ludzie chcieli wysłuchać mojej opinii."

Nie mogłem się bardziej mylić. Ze względu na konieczność obeznania firmy z tym, jak gra wygląda na obecnym etapie, ArenaNet regularnie zleca QA testowanie odpowiednich fragmentów gry oraz zapisywanie naszych spostrzeżeń i opinii, zarówno jako testerów jak i jako graczy. To pomaga innym zespołom spojrzeć z większej perspektywy na to co robią i pozwala QA, oprócz wyłapywania błędów, także dzielić się swoimi przemyśleniami. Co więcej, inni deweloperzy naprawdę biorą naszą opinię sobie do serca. Nie mogę zliczyć, ile razy krytyka, która zawiązała się w QA, przerodziła się w wielką, owocną dyskusję w całej firmie.

To wcale nie znaczy, że nie zgłaszamy błędów. Oprócz satysfakcji, jaką czerpię się z pracy w QA ArenaNet, ma się tu dużo pracy. Guild Wars 2 jest bardzo złożone, więc mamy dużo do przetestowania. Odkąd prowadzimy iteratywny proces rozwoju, sprawdzamy niektóre rzeczy tuziny razy, zanim odznaczymy je jako "wykonane". Oprócz naszego codziennego przywiązywania uwagi do spraw, związanych z testowaniem, mamy na uwadze także to, jak te wszystkie części spalają się w jedną całość. Poza tym, co jest zapewne bardziej ważne, czy to, co testujemy, jest fajne.

Żeby to zrobić, wykonujemy testy czarnej skrzynki. To oznacza grę bez jakichkolwiek deweloperskich rad lub kodów, z takimi samymi ograniczeniami, jakie posiadają gracze. Dzięki temu zdobywamy bogatą wiedzę, na temat tego, jak gra się prezentuje, i w którym miejscu wymaga poprawek. Patrzenie na pełny obraz gry pozwala nam wytropić nudne etapy zdobywania poziomów, dziury w fabule oraz inne przeszkody, które trudno zauważyć, gdy skupiamy się na jednym aspekcie. Nawet regularnie zbieramy się całą firmą, by cały dzień spędzić w grze i na rozmowie o niej. To daje wszystkim możliwość postrzegania swojej pracy, jako część większego projektu. Pozwala nam także zobaczyć, jak gra będzie wyglądać, gdy setki graczy zaczną biegać po całej mapie.

Dlaczego wkładamy w to tyle wysiłku? Dlatego, że nam zależy. To najprawdopodobniej najbardziej zauważalna zaleta naszego działu QA: wszyscy jesteśmy zaangażowani w sukces Guild Wars 2, nie pracujemy tu tylko ze względów finansowych. Naprawdę chcemy, aby Guild Wars 2 było najlepszą grą, w jaką kiedykolwiek mieliście przyjemność grać. Nawet kiedy testujemy wydarzenie "Pompownia" po raz setny raz lub kiedy przemierzamy mapę w celu odszukania błędów w teksturach, zawsze panuje wszechobecny optymizm. Każdemu z nas osobiście zależy na grze i to pokazuje. Naprawdę, kiedy spędzisz tyle czasu, ile my, w Guild Wars 2, trudno żebyś nie był podekscytowany!

Osobiście, najbardziej lubię obserwować, jak nasza gra się rozwija. Podczas mojego krótkiego pobytu w firmie, Guild Wars 2 urosło jak na drożdżach. Za każdym razem, gdy coś nowego zostaje dodane, nowy boss zaimplikowany, budzi się we mnie duch fana Guild Wars i chce rzucić się na nową zabawkę. Byłem porażony znakomitością gry, kiedy pierwszy raz położyłem na niej swe ręce. Od tej pory to odczucie znacznie się powiększyło. Byłbym zachwycony, mogąc Wam opowiedzieć o przygodach i doświadczeniach, jakie miałem w świecie Tyrii - wierzcie mi, są cudowne. Jednakże bardziej ekscytuje mnie to, że praca, którą teraz wykonujemy, uczyni wasze przygody i doświadczenia jeszcze lepszymi.

Tłumaczenie - Rvik, korekta - Sirith